Kinderdagverblijf ‘t Patotterke: “De feedback van onze ouders helpt ons om te groeien”
Transparantie en duidelijke communicatie met de ouders zijn een must voor elk kinderdagverblijf. Dat vertelt Evi Van Damme, verantwoordelijke van ‘t Patotterke in Temse, een van de eerste kinderdagverblijven die deelnemen aan het Waarderingsplatform. “We staan open voor zowel positieve als negatieve feedback van de ouders, zodat we kunnen groeien en onze werking kunnen verbeteren. Het Waarderingsplatform helpt ons daarbij.”
Transparantie en duidelijke communicatie met de ouders zijn een must voor elk kinderdagverblijf. Dat vertelt Evi Van Damme, verantwoordelijke van ‘t Patotterke in Temse, een van de eerste kinderdagverblijven die deelnemen aan het Waarderingsplatform. “We staan open voor zowel positieve als negatieve feedback van de ouders, zodat we kunnen groeien en onze werking kunnen verbeteren. Het Waarderingsplatform helpt ons daarbij.”
‘t Patotterke heeft al 25 jaar als kinderdagverblijf op de teller staan. De rode draad doorheen hun werking? Ervoor zorgen dat de 70 kindjes met plezier naar de opvang komen. Creativiteit, zelfredzaamheid en feedback van de ouders staan daarbij centraal. “We vinden transparantie en communicatie met de ouders heel belangrijk”, vertelt Evi, verantwoordelijke van ‘t Patotterke. “We werken al jaar en dag met enquêtes en hopen dat de ouders naar ons komen als ze iets kwijt willen.”
Feedback van de ouders maakt het verschil
Ze waren dan ook meteen enthousiast over het Waarderingsplatform, vertelt Evi. “We kregen een e-mail met informatie over het pilootproject en we waren meteen overtuigd. We waarderen alle feedback van onze ouders, zowel positief als negatief. Hun suggesties helpen ons om voortdurend te groeien en onze werking waar nodig te verbeteren.”
“De toeleiding naar het project verliep vlot. We hebben ons kandidaat gesteld en kregen de nodige documenten meteen toegestuurd. De administratie was snel gebeurd en we konden starten met waarderingen te verzamelen.”
Kinderopvang in beeld: rol van de media
Het feit dat de sector kinderopvang wel eens negatief in de media komt, heeft ook een rol gespeeld. “Het ene kinderdagverblijf is het andere niet”, verklaart Evi. “Bij de grote meerderheid van de kinderdagverblijven loopt het wel goed en zijn de ouders tevreden. Maar dat zie je niet in de media. Onze ouders vinden het fijn dat zij ons via het Waarderingsplatform kunnen laten weten dat zij wél een goed gevoel hebben bij de opvang van hun kind.”
Echte kwaliteit meten, betekent verder kijken dan de zorginspectie
De grootste meerwaarde van het Waarderingsplatform? Het feit dat kinderdagverblijven een heel jaar rond feedback ontvangen van de ouders. “We krijgen regelmatig controle van de zorginspectie, maar hun verslag is slechts een momentopname”, aldus Evi. “De inspecteur voert een observatie uit in de klassen. De laatste keer scoorden we te laag op een van de onderdelen: taalverrijking. Onze kinderbegeleiders waren een beetje zenuwachtig en hebben zich daarom niet kunnen bewijzen. Want wij doen wel degelijk veel rond taalverrijking. We horen ook van ouders dat dit goed zit.”
“Het verslag van de zorginspectie geeft geen volledig beeld van wat een opvang te bieden heeft. Ik vind het Waarderingsplatform waardevoller omdat ouders continu feedback kunnen geven. Waar blinken we in uit, wat zijn onze werkpunten? Laat het ons weten. We hebben al een heel aantal waarderingen gekregen en het doet deugd om ze te lezen. Bovendien geeft het ons de kans om met de werkpunten aan de slag te gaan.”
De stem van de ouders: hoe online feedback andere ouders helpt in hun zoektocht
“Het Waarderingsplatform is leerzaam voor ouders die op zoek zijn naar een crèche, zeker wanneer het hun eerste kindje is. Jonge ouders weten vaak niet wat zij moeten verwachten. Op het Waarderingsplatform kunnen ze de ervaringen van andere ouders lezen. Wat vertellen ze over de crèche? Welk gevoel heb ik bij deze opvang? Dat stelt hen gerust.”
De kracht van het platform zit dus in de stem van de ouders. “Sommige ouders zijn niet snel geneigd om je aan te spreken als ze feedback hebben. Online kunnen zij hun feedback makkelijker uiten. Dat helpt ons groeien en het steekt de medewerkers een hart onder de riem”, vertelt Evi.
Oprechte en anonieme waarderingen
De waarderingen op het platform zijn anoniem. “Enerzijds is dat goed omdat de identiteit van de schrijver zo beschermd wordt”, zegt Evi. “Anderzijds wil ik – bij een negatieve waardering – in gesprek gaan en weten hoe het komt dat iemand ontevreden is. Waarom hebben we deze feedback nog niet gehoord? Durft de persoon het niet te vertellen tegen ons? Hoe komt het dat wij dit niet weten? We willen in dialoog gaan en het samen uitpraten.”
“Het Waarderingsplatform mag geen plek worden waar mensen onterecht negatieve opmerkingen plaatsen. Daarom is het goed dat er een redactieteam is om de waarderingen na te kijken. We willen enkel waarderingen op basis van oprechte bevindingen. Dat is mogelijk omdat jullie nagaan of een waardering voldoet aan de richtlijnen. Voor ons is dat een grote meerwaarde.”
‘t Patotterkes geheim om ouders te activeren: het communicatiepakket
Om waarderingen te verzamelen, maakt ‘t Patotterke gebruik van het communicatiepakket. “We hebben de affiches die we van jullie kregen opgehangen en een nieuwsbrief verstuurd naar alle ouders. We leggen uit wat het Waarderingsplatform is en roepen op om een waardering te schrijven. Ook de andere onderdelen van het communicatiepakket, zoals de socialemediaposts en de e-mailhandtekening, helpen ons om het platform bekend te maken. Dat maakt het gemakkelijk voor ons om waarderingen te verzamelen.”
Transparantie telt
Evi’s boodschap voor kinderdagverblijven die nog twijfelen? Bekijk het positief en hou er rekening mee dat transparantie telt. “Het is een heel leuke manier om feedback van ouders te krijgen. Zie het als iets positiefs. Ik heb al feedback gelezen waarvan ik dacht: oh leuk, dat wist ik nog niet. Het neemt de drempel weg om een mening te uiten. Voor ons team is het ook superfijn. Ze vinden het heel leuk om de positieve waarderingen te lezen en het steekt hen een hart onder de riem.”
De toekomst
“Wij hopen dat alle kinderdagverblijven en onthaalouders uiteindelijk op het Waarderingsplatform komen te staan”, besluit Evi. “Dan kunnen ouders echt een goede keuze maken. Een open en transparante werking is voor iedereen goed.”