28 October 2024

WZC Kloosterhof: “De positieve verhalen in onze sector zijn het waard om te delen”

Feedback leidt tot verbetering van kwaliteit en meer tevredenheid. Dat weten ze bij WZC Kloosterhof als geen ander. Het woonzorgcentrum gaat actief aan de slag met de waarderingen van hun bewoners en ondersteunt hen bij de indiening ervan. “Het Waarderingsplatform biedt ons de kans om te zien of onze visie daadwerkelijk tot uiting komt. Zijn we echt goed bezig? Hoe voelen de bewoners zich? En zijn er werkpunten die we moeten aanpakken?”

Schermafbeelding 2024 10 28 154024

WZC Kloosterhof is een kleinschalig woonzorgcentrum met 67 woongelegenheden en 24 assistentiewoningen. De organisatie maakt deel uit van de Zorggroep Zusters van Berlaar, een koepel die bestaat uit 10 woonzorgcentra.

Directrice Ilse Prims en maatschappelijk werker Mandeep Singh vertellen enthousiast over hun deelname: “De beslissing om bij het Waarderingsplatform aan te sluiten verliep vlot. Tijdens ons maandelijks directiecomité kregen we te horen dat Zorgnet-Icuro een mail gestuurd had met meer informatie over het Waarderingsplatform. Verbetering zit in het DNA van onze organisatie, dus we reageerden meteen positief.”

Visie in de praktijk: de rol van Het Waarderingsplatform

Ilse benadrukt het belang van hun visie en het streven naar constante verbetering. “We hebben een duidelijke visie en zijn ervan overtuigd dat we goed bezig zijn. Maar we zouden dit graag bevestigd zien bij onze bewoners. Daarom spreekt het Waarderingsplatform ons zo aan. Het biedt ons de kans om te zien of onze visie daadwerkelijk tot uiting komt.”

Betrokkenheid van de bewoners

Participatie van de bewoners staat daarbij centraal, vertelt Mandeep. “We hechten veel belang aan de stem van onze bewoners. Die stem mag gerust kritisch zijn. De ervaringen van onze huidige bewoners zijn een belangrijk vertrekpunt voor toekomstige bewoners. Daarom vinden we het Waarderingsplatform een meerwaarde. Het is een bron van betrouwbare informatie die rechtstreeks van onze bewoners komt.”

Duidelijke demonstratie en vlotte instap

De introductie van het Waarderingsplatform verliep vlot. “De eerste kennismaking via het webinar met een demo van de website was heel duidelijk”, vertelt Ilse. “We hadden meteen een goed zicht op hoe het platform werkt. We kregen een duidelijke uitleg en konden al onze vragen stellen.”

Bewoners ondersteunen en motiveren

WZC Kloosterhof ondersteunt haar bewoners bij het invullen van een waardering. Een maatschappelijk werker gaat bij hen langs om de vragen samen in te vullen. “Kritisch of niet, het maakt niet uit, we noteren wat zij zeggen. Dat vinden de bewoners heel fijn. Ze zijn tot nu toe tevreden en positief over het initiatief.”

“We lichten het pilootproject altijd even persoonlijk toe zodat bewoners weten hoe belangrijk hun feedback voor ons. Sommige bewoners kunnen prima met een computer overweg en schrijven hun waardering alleen.”

 

Bekendmaking van het platform

Het woonzorgcentrum heeft tot nog toe al 14 waarderingen ontvangen. “We merken dat we moeite moeten doen om het platform bekend te maken bij onze bewoners”, aldus Mandeep. “Persoonlijke contacten en het communicatiepakket van het Waarderingsplatform helpen ons daarbij. We hangen de affiches op, hebben een artikel in ons huiskrantje laten verschijnen en communiceren over het platform via onze sociale media.”

De uitdaging van anonimiteit

Ilse wijst op een uitdaging: de anonimiteit van de waarderingen. “Enerzijds verlaagt anonimiteit de drempel voor oprechte feedback. Anderzijds willen we graag aan de slag gaan met negatieve feedback. Meestal ligt een concrete situatie aan de basis van minder positieve opmerkingen. Dit willen we aanpakken door in dialoog te gaan en te achterhalen wat er precies gebeurd is. We willen dus graag in contact komen met de personen die een negatieve waardering indienen.”

De kracht van de waarderingen

Op het maandelijks overleg bespreken de teamverantwoordelijken alle waarderingen. “Als er werkpunten zijn, bekijken we hoe we die kunnen aanpakken. De positieve punten nemen we op in de interne nieuwsbrief voor de medewerkers. Dat doet hen zichtbaar deugd, het geeft hun vleugels. Dat is fijn, zowel voor ons als voor onze medewerkers, die dagelijks enorm hun best doen.”

“We raden andere woonzorgcentra zeker aan om deel te nemen aan het pilootproject. Hoe meer organisaties er deelnemen, hoe meer bewoners en hun familie zicht krijgen op de werking en de kwaliteit van onze organisaties. Dat is een win-win situatie voor iedereen.”

Positieve impact

Het duo sluit af op een positieve noot: “Het Waarderingsplatform biedt een prachtige kans om de kwaliteit van zorg continu te verbeteren. Het platform is namelijk doorlopend beschikbaar, in tegenstelling tot eenmalige bevragingen. Ondanks de negatieve berichtgeving die je soms in de media ziet over onze sector, zijn er veel positieve verhalen die het waard zijn om te delen.”

 

Foto © Bob Van Mol

Ook interessant voor jou

Towfiqu Barbhuiya Ozubnc 6E2s Unsplash

Vijf veelgestelde vragen over het Waarderingsplatform beantwoord #2

17 September 2024
Voorstelling Team (1)

Binnenkijken bij het Waarderingsplatform: maak kennis met het team

30 July 2024
Jan Brocatus (2)

Jan Brocatus: “We willen een platform creëren dat aansluit bij de verwachtingen van de gebruikers én het werkveld”

30 October 2024